صفحه اصلی > تاسیسات : کاهش اتلاف انرژی با بهترین نوع سقف برای ساختمان

کاهش اتلاف انرژی با بهترین نوع سقف برای ساختمان

کاهش اتلاف انرژی با استفاده از سقف‌های جدید | مجله سازه

کاهش اتلاف انرژی، این روزها از جمله بحث‌های داغی است که در صنعت ساختمان بسیار اهمیت دارد. در این راستا جلوگیری از اتلاف انرژی در منازل، ادارات و سایر مراکز با توجه زیادی از سوی محققان و دست اندرکاران در سراسر دنیا مواجه شده است. پژوهشگران ایرانی نیز در این زمینه تحقیقاتی درخصوص بهترین و بدترین نوع سقف در ساختمان‌ها از نظر میزان اتلاف انرژی انجام داده‌اند.

برای کسب اخبار ساختمان و صنایع وابسته با ما همراه باشید.

میزان مصرف انرژی در صنعت ساختمان

به گزارش خبرگذاری ایسنا، کاهش الگوی مصرف انرژی، از جمله مواردی است که زیر ذربین اکثر دولت‌ها قرار گرفته و سیاست‌های زیادی برای بهینه سازی الگوی مصرف مردم در جوامع مختلف تصویب گشته است. جالب اینجاست که سهم صنعت ساختمان در مصرف انرژی بسیار قابل توجه است.

طبق آمارهای وزارت انرژی در اکثر کشورهای توسعه یافته، سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه کننده‌های هوا حدود 50% از انرژی مصرفی در صنعت ساختمان و 20% از کل انرژی مصرفی را به خود اختصاص می دهند.

سقف با بلوک بتنی سبک | مجله سازه
سقف با بلوک بتنی سبک

 

در کشور ما بخـش ساختمان 40% از کل انرژی کشور را به خود شامل می‌شود. جالب است بدانید که در مسئله اتلاف حرارت در فصول گرم و سرد، انتقال دما توسط پدیده هدایت حرارتی از سقف ساختمان، از جمله منابع اصلی هدر رفت انرژی محسوب می‌گردد.

مطالعات انجام شده در حوزه کاهش اتلاف انرژی در ساختمان

با توجـه بـه اهمیـت انتقال حرارت از طریق دیوار و سقف ساختمان‌ها، متخصصین این حوزه مطالعات زیادی در این حوزه انجام داده‌اند. در این تحقیقات عملکرد حرارتی سقف ساختمان‌هایی که با استفاده از بلوک‌های حفره‌دار متشکل از بتن، بتن سبک و خاک رس ساخته شده‌اند و همچنین اثر حفره‌های هوا بر فاکتور انتقال حرارت از طریق این سیستم‌ها بررسی شده است.

به گفته محققان راندمان جرمی حرارتی و هدایت حرارتی معادل برای انتخاب بلوک ساختمانی بسیار اهمیت دارد. البته برخی نیز معتقدند که بلوک با حفره‌های مشابه از نظر ابعاد، راندمان جرمی حرارتی مناسب‌تر و درنتیجه عملکرد بهتری خواهند داشت. در این راستا گروهی از محققان ایرانی رفتار حرارتی انواع سقف های متداول در ساختمان‌ها را مورد پژوهش و بررسی قرار دادند.

سقف‌هایی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت شامل انواع تیرچه بلوک اعم از بلوک سفالی، بتنی سبک، پلی استایرن و دال یوبوت می‌باشند. محققان روش دینامیک سیالات محاسباتی مبتنی بر روش حجم کنترل را جهت شبیه سازی جریان سیال و انتقال حرارت استفاده نمودند. در این پژوهش مشخص شد که سقف‌هایی که با بلوک پلی استایرن ساخته شده‌اند دارای کمترین ضریب هدایت حرارتی معادل بوده، درحالی که سقف‌های ساخته شده از دال یوبوت، بیشترین اتلاف حرارتی را داشته است.

نقش سقف پلی استایرن در کاهش اتلاف انرژی | مجله سازه
نقش سقف پلی استایرن در کاهش اتلاف انرژی

 

سقف تیرچه بلوکی راهی برای کاهش اتلاف انرژی در ساختمان

علیرضا عرب سلغار، پژوهشگر دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه اظهار داشتند که در تحلیل میزان تأخیر حرارتی، بهترین سقف تیرچه بلوک سفالی که دارای حفره‌های هوای زیاد ولی کوچک اسـت، بهترین عملکرد را دارد.

درحقیقت ایـن پـارامتر نقـش مهمی در تعیین ظرفیت دستگاه تهویه مطبوع سازه خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که ظرفیت این سیستم‌ها در ابتدا تابعی از میزان اتلاف حرارتی پوسته ساختمان بوده و از این نظر می‌توان گفت که سقف‌های دال یوبوت عملکرد خوبی ندارند.

بنابراین می‌توان گفت که ضریب صدور تشعشعی دیواره حفـره‌ها تأثیر زیادی در میزان انتقال حرارتی سقف دارد و باعث افزایش هدایت حرارتی معادل می‌گردد. درنتیجه چنانچه از مواد کم گسیل استفاده شود نرخ انتقال حرارت می‌تواند بـه مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

پریسا دادخواه

دیدگاهتان را بنویسید